آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۰۱:۴۹ ب.ظ

آشنایی با اندیکاتور ADX در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور Adx در تحلیل تکنیکال

معاملات در یک روند قوی سبب کاهش ریسک و افزایش پتانسیل سوددهی می شود. از شاخص میانگین جهت دار یا اندیکاتور ADX برای تعیین اینکه چه زمانی قیمت روند قدرتمندی را در پیش می گیرد، استفاده می شود. در بسیاری از موارد این یک شاخص نهایی روند نیز محسوب می شود. از این گذشته یک روند ممکن است در جهت خواسته های شما حرکت کند و یا به اصطلاح دوست شما باشد اما مطمئنا در ادامه به شما کمک خواهد کرد تا دوستان دیگری را هم شناسایی کنید. در این مقاله ارزش اندیکاتور ADX را به عنوان یک شاخص قدرت روند بررسی خواهیم کرد. 

مقدمه ای بر اندیکاتور ADX

اندیکاتور ADX در تحلیل تکنیکال برای تعیین کمیت قدرت یک روند استفاده می شود. محاسبات ADX بر مبنای میانگین متحرک در یک دامنه ی قیمتی معین ، طی یک دوره ی زمانی مشخص است. تنظیمات پیش فرض 14 نوار (bar) دارد اگرچه می توان از دوره های زمانی دیگر نیز استفاده کرد. اندیکاتور ADX را می توان در هر وسیله ی معاملاتی دیگر مانند سهام، صندوق های متقابل، صندوق های مبادله ای بورس و همین طور در معاملات آتی استفاده کرد.
ADX به صورت یک خط واحد با مقادیر محدود از صفر تا 100 ترسیم می شود. این اندیکاتور غیر جهت دار است و نمایانگر قدرت یک روند می باشد، چه قیمت دارای روند افزایشی باشد و چه کاهشی. این اندیکاتور معمولا در یک پنجره رسم می شود که شامل دو خط شاخص حرکتی جهت دار می باشد که از مجموع آن ها ADX گرفته می شود. (شکل 1). در ادامه ی این مقاله ADX را جهت اهداف آموزشی به طور جداگانه در نمودارها نشان می دهیم. 

اندیکاتور Adx در تحلیل تکنیکال

شکل 1 : ADX غیر جهت دار است و قدرت یک روند را در سیر نزولی و صعودی مشخص می کند.

هنگامی که DMI+ بالاتر از DMI- قرار میگیرد، قیمت ها در حال افزایش هستند و ADX قدرت روند صعودی را اندازه گیری می کند. و هنگامی که DMI- بالاتر از DMI+ باشد، قیمت ها رو به پایین هستند و ADX قدرت روند نزولی را اندازه گیری می کند.
شکل 1 نمونه ای از یک روند صعودی معکوس شده به سمت نزولی است. توجه داشته باشید که ADX در زمان صعود، زمانی که DMI+ بالاتر از DMI- بود، افزایش یافت. زمانی که قیمت معکوس شد، DMI- از DMI+ عبور کرد و ADX مجددا برای اندازه گیری قدرت روند نزولی افزایش یافت.

تعیین قدرت یک روند با استفاده از اندیکاتور ADX

اندیکاتور ADX به تریدرها کمک میکند تا قوی ترین و سودآورترین روند معاملاتی را تشخیص دهند. همچنین مقادیر این اندیکاتورها برای تمایز بین وضعیت روند و غیر روند بسیار با اهمیت هستند. بسیاری از تریدرها از ADX بالای 25 استفاده می کنند تا نشان دهند که استراتژی های معاملاتی یک روند به اندازه ی کافی قوی هستند. برعکس اگر ADX زیر 25 باشد، از بسیاری از استراتژی های معاملاتی یک روند جلوگیری می شود.

قدرت روند مقادیر ADX
روند غایب یاضعیف 0-25
روند قوی 25-50
روند خیلی قوی 50-75
روند شدیدا قوی 75-100

زمانی که اندیکاتور ADX برای بیش از 30 نوار یا bar زیر 25 است، قیمت وارد شرایط محدودی می شود و تشخیص الگوهای قیمت اغلب آسان تر خواهد شد. پس از آن قیمت بین حمایت و مقاومت حرکت می کند تا یک خرید و فروش با سوددهی بالا را پیدا کند.
در حالت ADX پایین، قیمت در نهایت در روند شکسته خواهد شد. در شکل 2، قیمت از یک کانال قیمتی با ADX پایین به سمت یک روند صعودی با ADX قوی حرکت می کند.

شکل 2 : زمانی که ADX زیر 25 باشد، قیمت وارد دامنه ی معینی می شود. وقتی ADX از 25 بالاتر می رود قیمت تمایل دارد تا در جهت روند حرکت کند.

جهت خط اندیکاتور ADX برای شناسایی دوام و استحکام یک روند بسیار با اهمیت است. وقتی خط ADX در حال افزایش است، قدرت روند نیز به طبع آن افزایش می یابد و حرکت قیمت در جهت روند خواهد بود. و هنگامی که خط ADX در حال سقوط است، قدرت روند رو به کاهش خواهد بود و قیمت وارد یک دوره ی اصلاح یا تثبیت می شود.
یک برداشت اشتباه این است که خط اندیکاتور ADX در حال سقوط به معنای معکوس شدن روند است در حالی که افت خط ADX به معنای تضعیف قدرت روند می باشد مگر اینکه اوج قیمت را داشته باشیم. تا زمانی که ADX بالای 25 است، بهتر است به فکر سقوط خط ADX باشید.

نمایش مومنتوم روند با استفاده از اندیکاتور ADX

قله های موجود در نمودار ADX نمایشی از مومنتوم کلی روند هستند. اندیکاتور ADX به وضوح نشان می دهد که چه زمانی روند در حال افزایش یا از دست دادن مومنتوم است. درواقع مومنتوم همان سرعت حرکت قیمت است. مجموعه قله های بالاتر موجود در ADX به معنای آن است که مومنتوم روند در حال افزایش است.و مجموعه قله های پایین موجود در ADX به معنای آن است که مومنتوم روند در حال کاهش است.

هر قله ی ADX بالای 25 حتی اگر یک قله ی پایین باشد، قوی محسوب می شود. در روند صعودی، قیمت هنوز هم می تواند با کاهش مومنتوم ADX، افزایش یابد، زیرا موجودی و منابع می تواند با پیشرفت روند خورده یا مصرف شوند.

قله های اندیکاتور ADX بالای 25 کوچکتر هستند و روند در حال از دست دادن مومنتوم است اما روند صعودی همچنان دست نخورده است. دانستن زمان افزایش مومنتوم روند، به معامله گر این اطمینان را می دهد که سود حاصل از معاملات ادامه دار خواهد بود. با این حال یک سری از قله های پایین تر موجود در اندیکاتور ADX هشداری برای مراقبت از قیمت و مدیریت ریسک است، لذا بهترین تصمیمات در مورد سیگنالهای هدف دار و عینی گرفته خواهد شد و احساسات هیچ دخالتی در این فرآیند نخواهند داشت.

نتیجه

همواره بهترین سودها از روند قوی معاملاتی و همین طور اجتناب از وضعیت های محدود حاصل می شود. اندیکاتور ADX نه تنها وضعیت و شرایط یک روند را مشخص می کند بلکه به تریدرها کمک می کند تا قوی ترین روند معاملاتی را پیدا کنند. توانایی سنجش قدرت یک روند، مهمترین نکته برای تریدرها محسوب می شود.

اندیکاتور ADX همچنین شرایط یک دامنه را مشخص می کند، بنابراین یک تریدر گیر نمی افتد و سعی می کند معاملات را در قیمت های دیگری انجام دهد. علاوه بر این نشان می دهد که چه زمانی قیمت در خارج از محدوده با قدرت کافی شکسته شده است تا بتوانید مناسب ترین استراتژی ها را در معاملات خود پی بگیرید. ADX همچنین تغییرات مومنتوم روند را به تریدر هشدار می دهد، در نتیجه به راحتی می توان ریسک ها را مدیریت کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۲۹
mehdi safaei

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی