آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

دوشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶ ق.ظ

12 راه کاهش ریسک در سبد سرمایه گذاری سهام شما

12 راه کاهش ریسک در سبد سرمایه گذاری سهام شما

سهام در بلند مدت بازده قابل توجهی را ارائه می دهد، اما نوسانات آن ها می تواند در کوتاه مدت به ویژه برای سرمایه گذاران جدید وحشتناک باشد. خوشبختانه، سرمایه گذاران گزینه های زیادی برای کاهش ریسک در سرمایه گذاری سهام خود دارند و شب ها راحت می خوابند. اما مزایایی که سهام و صندوق های سهام عدالت به سرمایه گذاران ارائه می دهند، برای همیشه مناسب نیستند. در اینجا کارهایی که باید قبل از سرمایه گذاری در بازار سهام انجام دهید و همین طور 12 راهکار برای کاهش ریسک، پس از شروع سرمایه گذاری آورده شده است.

اولویت بندی مالی خود را به درستی انجام دهید

بدهی های شخصی با بهره ی بالا ، مانند بسیاری از وام های شخصی برای شما مشکل ساز خواهد بود و لازم است قبل از هر چیز آن ها را پرداخت کنید. هیچ سودی ارزش آن را ندارد که شما بدهی های خود را عقب بیاندازید، پس قبل از سرمایه گذاری در بازار بورس، جهت کاهش ریسک پرداخت بدهی های خود را در اولویت قرار دهید.
بیشتر کارشناسان امور مالی عقیده دارند که همه باید دارای یک صندوق اضطراری باشند به گونه ای که مقداری از درآمد سالانه یا ماهیانه ی خود را به این صندوق های اضطراری اختصاص دهند. اینکه شما چه مبلغی را به این صندوق ها در نظر بگیرید یک تصمیم شخصی است اما قبل از سرمایه گذاری در بورس حتما این موضوع را جهت کاهش ریسک در نظر داشته باشید.

کاهش ریسک در سرمایه گذاری سهام

زمانی که بدهی های شخصی خود را پرداخت کردید و یک صندوق اضطراری برای خود کنار گذاشتید، زمان آن رسیده است که سرمایه گذاری خود را شروع کنید. در حالی که گزینه های سرمایه گذاری بیشماری وجود دارد، از املاک و مستغلات گرفته تا اوراق بهادار و سایت های سرمایه گذاری، اما در نظر داشته باشید که سهام دارای شروعی آسان و بازدهی متوسط رو به بالایی می باشد. 
این 12 روش را برای کاهش ریسک در سرمایه گذاری های خود امتحان کنید تا از مزایای بسیاری که سهام به تریدرها ارائه می دهد بهره مند شوید. 

دوره کوچینگ مهد سرمایه

رویکردی نوین در آموزش بورس و معامله گری حرفه ای

1-تاثیر میانگین هزینه در کاهش ریسک

میانگین هزینه به معنای سرمایه گذاری های مقدار به مقدار در بازه های زمانی منظم می باشد. به عنوان مثال، به جای سرمایه گذاری های کلان و یک مرحله ای، شما می توانید سرمایه ی خود را در بازه های یک ماهه و سه ماهه به صورت جزء به جزء و چند مرحله ای  انجام دهید. لذا این عمل باعث کاهش ریسک می شود تا در نوسان های بزرگ متحمل ضررهای سنگین نشوید. 

کاهش ریسک

2-تاثیر صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص (index fund) بر کاهش ریسک

صندوق های مدیریت فعال اغلب گران هستند. از آنجا که این صندوق ها معمولا توسط یک مدیر اداره می شود، هزینه های بالایی را به سرمایه گذاران تحمیل می کنند. این صندوق های مدیریت شده ی فعال، تا حدودی به دلیل این هزینه های بالا، و بخشی نیز به دلیل خطای انسانی، تمایل دارند تا عملکرد بازار را ضعیف تر کنند. یک صندوق شاخص با مدیریت منفعل صرفاً از یک شاخص سهام مانند S&P 500 یا Russell 2000 تقلید می کند. بنابراین این صندوق های شاخص نسبت هزینه های بسیار کم تری را شارژ می کنند، غالباً یک دهم یا یک دوازدهم هزینه ای را که توسط صندوق های مدیریت شده فعال صورت می گیرد. 

کاهش ریسک

3-تاثیر تنوع در ارزش بازار (market cap) بر کاهش ریسک

تنوع یک رویکرد رایج در کاهش ریسک است. ارزش بازار به ارزش کل سهام های معامله شده عمومی برای یک شرکت معین اشاره دارد. برای مثال اگر یک شرکت 100000 سهم برجسته داشته باشد و قیمت هر سهم 5 دلار باشد  آن گاه ارزش بازار آن ها 500000 دلار خواهد بود. این یک روش برای نشان دادن وسعت یک شرکت است. شرکت هایی که تعداد کارمندان معدودی دارند هنوز هم می توانند هر ساله میلیون ها دلار درآمد کسب کنند. به طور کلی شرکت های با سرمایه و ارزش بالا تمایل دارند تا به شرکتهای بزرگی تبدیل شوند و شرکت های با سرمایه و ارزش کم تر تمایل دارند تا هم از نظر سود و هم تعداد کارمندان به مراتب کوچکتر باشند. 

کاهش ریسک

4-تاثیر تنوع در قلمروها بر کاهش ریسک

همان طور که سرمایه گذاران می توانند ریسک را در ارزش های مختلف بازار گسترش دهند، قادر هستند آن را در مناطق و کشورهای مختلف جغرافیایی نیز گسترش دهند. بازارهای ایالات متحده و اروپا ، به عنوان اقتصادهای پیشرفته ی جهان ، تمایلی به رشد پرسرعت بازارهای نوظهور ندارند. بازارهای نو ظهور مانند برزیل یا ویتنام جایی برای رشد سریع دارند زیرا اقتصاددان های آن ها دائما در تلاشند تا با کشورهایی مانند ژاپن یا ایالات متحده مقابله کنند با این وجود به دلیل بی ثباتی سیاسی یا بحران اقتصادی ، می توانند به سرعت سقوط کنند.

شما می توانید با پخش سرمایه ی خود در صندوق های موجود در مناطق مختلف علاوه بر کاهش ریسک، موضوع رشد و نزول را نیز متعادل کنید.  به طور کلی هر چه اقتصاد در مناطقی که سرمایه گذاری می کنید کم تر توسعه یافته باشد ، پتانسیل بیشتری برای رشد وجود دارد. اما در مقابل خطر ضرر سریع نیز بیشتر خواهد شد. 

کاهش ریسک

5- تنوع در بخش ها

همان طور که برخی از مناطق دارای رشد سریع و یا ضررهای بالقوه تری هستند . برخی از بخش ها نیز نسبت به سایر مناطق به سمت ریسک بالاتر و بازده بالقوه گرایش دارند. به عنوان مثال بخش فناوری یا تکنولوژی اغلب شاهد رشد چشمگیری بوده است اما گهگاهی شکست هایی را نیز تجربه کرده است. 

کاهش ریسک

6- صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات (REITS) 

راه دیگر برای کاهش ریسک و متنوع کردن فعالیت های خود، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات معروف به REITS است. بازارهای املاک و مستغلات و بورس اوراق بهادار اغلب مستقل از یکدیگر حرکت می کنند ، البته رکودهای اقتصادی بزرگی نیز در بازارهای مسکن و بورس بوده است اما همیشه به این صورت نمی ماند. شما با سرمایه گذاری در این دو حوزه لایه ی دیگری از متنوع سازی را در کارهای خود اضافه کرده اید. 

کاهش ریسک

7- کاهش ریسک با صندوق های اوراق قرضه

سرمایه گذاران می توانند اوراق قرضه ای را که قابلیت سرمایه گذاری دارند را از طریق بورس خریداری کنند. اوراق قرضه دارای ریسک پایین و همین طور بازدهی پایینی هستند اما می توانند یک سبد سهام تهاجمی را مهار کنند و در نهایت باعث کاهش ریسک شوند. لذا در صورت تمایل می توانید سرمایه گذاری در صندوق های اوراق بهادار با ریسک بالا را انجام دهید. 

کاهش ریسک

8- کاهش ریسک از طریق مدیریت صحیح سرمایه

همواره سعی کنید تا در معاملات خود مقدار سرمایه ی خود را نیز در نظر داشته باشید و به نوعی به مدیریت آن بپردازید. هیچگاه در معامله ای که احتمال ضرر بالایی دارد، سرمایه های هنگفتی را قرار ندهید. و همیشه مقدار پولی را در سرمایه گذاری شرکت دهید که آمادگی لازم برای از دست دادن آن داشته باشید. لذا این عمل به کاهش ریسک معاملات کمک می کند.

کاهش ریسک 

9- کاهش ریسک با سرمایه گذاری مجدد سود بدست آمده

هنگام خرید و فروش سهام، می توانید سود حاصل از تراکنش خود را مجددا سرمایه گذاری کنید تا ضریب دریافت سود شما بیشتر شود. لذا به جای آنکه اجازه دهید سرمایه شما در حساب کارگزاریتان انباشته و راکد شود، منطقی ترین کار این است که آن ها را در جریان بازار قرار دهید و با عملکرد و برنامه ی صحیح خود به افزایش سرمایه ی خود کمک کنید.

کاهش ریسک 

10- کاهش ریسک از طریق انجام اقدامات دفاعی قبل از بروز شکست

در بازار ممکن است شایعاتی به وجود بیاید که در تصمیم گیری شما تاثیر بگذارد، و روند حرکتی شما را تغییر دهد. به عنوان مثال به شما می گویند در آینده ای نه چندان دور یک شکست ناگهانی در بازار اتفاق خواهد افتاد و این خبر قطعا خواب شما را تا زمان وقوع آن آشفته خواهد کرد لذا لازم است تا اقداماتی دفاعی را جهت کاهش ریسک و جلوگیری از ضرر انجام دهید. در این حالت شما میتوانید بخشی از سرمایه ی خود را به حوزه های دفاعی و قابل اطمینان مانند اوراق قرضه یا فلزات گرانبها منتقل کنید.  

کاهش ریسک

11- کاهش ریسک از طریق تفکر همه جانبه

اکثر سرمایه گذاران پس از افت بازار، شروع به وحشت انداختن می کنند و جاهایی که بازار دچار شکست می شود اقدام به فروش می کنند. سپس منتظر می مانند تا در زمان رشد بازار اقدام به خرید کنند. لذا همواره بسیاری از پارامترهای مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهید و با یک تفکر همه جانبه، زمان فروش و خرید خود را به خوبی تشخیص دهید. 

کاهش ریسک

12- تاثیر استخدام یک متخصص بر کاهش ریسک

استراتژی های سرمایه گذاری در زمینه ی کاهش ریسک که در بالا بیان شد ، به اندازه ی کافی ساده بودند تا هر کسی بدون کمک متخصص بتواند انجام دهد. اما این بدان معنی نیست که شما هرگز به دنبال یک مشاور متخصص نباشید. سرمایه گذاری در بورس یک مسیر ناهموار است و نیازمند بسیاری از اطلاعات مختلف و همه جانبه می باشد. لذا مشورت با یک فرد مجرب و دانا را در دستور کار خود قرار دهید. شرکت مهد سرمایه که مجری کلاس های آموزش بورس می باشد مفتخر است تا شما را در این مسیر پر فراز و نشیب یاری کند و تجربیات ناب و تخصصی خود را جهت پیشرفت زودتر، با شما عزیزان به اشتراک بگذارد. 

کلام آخر

سهام ممکن است بی ثبات باشد و این بی ثباتی شامل ریسک نیز است و گاهی اوقات بازارهای سهام دچار سقوط می شوند.در بررسی داده های بازار از سال 1928 تا پایان سال 2017 ، NYU نشان داد که چگونه 100 دلار سرمایه گذاری در سال 1928 در S&P 500، در صورتحساب های خزانه سه ماهه یا در اوراق خزانه داری 10 ساله رشد می یابد. در طی این مدت 90 ساله، 100 دلار سرمایه گذاری در صورتحساب خزانه داری به 2015.63 دلار و در صورت سرمایه گذاری در اوراق به 7309.87 دلار می رسید. یکی از راه های نهایی کاهش ریسک سرمایه گذاری از طریق حساب های بازنشستگی با مزایای مالیاتی، مانند IRAs یا (k) 401 است. شما با اجتناب از مالیات بر درآمد پولی که سرمایه گذاری می کنید، بازده فوری خود را بدست می آورید.
از استراتژی های بالا برای کاهش ریسک استفاده کنید، چرا که نوسانات مانند امواج دریا به صورت کوتاه مدت و بلند مدت خواهند بود اما آنچه اهمیت دارد این است که قایق شما روی این امواج در حال حرکت است و با پارو زدن های صحیح به راحتی می توانید از این امواج عبور کنید.

مقاله میتواند برای شما مفید باشد :

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۰۵
mehdi safaei

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی