آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

سه شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۰ ق.ظ

ترکیب اندیکاتور ها

ترکیب اندیکاتور

ترکیب اندیکاتور ها

چرا اندیکاتور ها را باهم ترکیب می کنیم . دلیل ترکیب اندیکاتور ها باهم برای پیدا کردن یک استراتژی خوب برای معاملات می باشد به شرطی که درست و اصولی با هم ترکیب شده باشند .
ترکیب های نادرست اندیکاتوری نه تنها مفید واقع نمی شوند بلکه باعث تصمیمات معاملاتی نادرست و ضرر نیز می شوند و بجز شلوغ کردن صفحه چارت و سردرگمی شما کار دیگری انجام نمی دهند .

ترکیب درست آنها به شما کمک می کند که موقعیتهای درست معاملاتی خود را بهتر و دقیق تر بشناسید . بنابراین در ابتدای کار برای آن که بتوان ترکیب درستی از اندیکاتور ها را داشته باشید باید به این نکته توجه کنید که اندیکاتور مورد نظر شما در کدام گروه قرار دارد . دانستن این نکته می تواند ترکیب معناداری از اندیکاتورها را برای شما آسان نماید.

بطور کلی اندیکاتورها برای ترکیب در چهار گروه طبقه بندی می شوند :

 

1.    اندیکاتورهای حرکتی ( Momentum )

اندیکاتور های حرکتی به شما می گوید که روند چقدر می تواند قوی باشد و همچنین میتواند به شما بگوید که آیا وارونگی رخ داده است یا خیر و همچنین می توانند برای نشان دادن قیمت های بالا و پایین مفید باشند . به عنوان مثال این اندیکاتور ها شامل RSI ،  CCI، ADX و Ichimoku Kinko Hyo می باشد .

 

2.    اندیکاتور های دنبال کننده روند ( Trend-following )

اگر در حرکات بازار روندی وجود داشته باشد این اندیکاتور به شما می گوید که بازار به کدام سمت تمایل حرکت خواهد داشت . گاهی اوقات نیز به عنوان اسیلاتور معرفی می شوند زیرا تمایل دارند در بین یک موج بین مقادیر بالا و پایین نوسان کنند به عنوان این اندیکاتورها شامل Parabolic SAR ، MACD ، Ichimoku Kinko Hyo و Moving Average می باشد .


3.    اندیکاتور های حجمی ( Volume )

اندیکاتور های حجمی به شما زمان تغییر حجم بازگشت را نشان می دهد و نشان می دهد چند واحد از سهم با گذشت زمان معامله شده است. این موضوع بسیار مفید است زیرا با تغییر قیمت ، حجم ، در آن قدرت حرکت در آن را نشان می دهد . حرکت روبه بالا با حجم زیاد قویتر از همان حرکت با حجم کمتر می باشد . به عنوان مثال این اندیکاتور ها شامل On-Balance Volume ، Chaikin Money Flow و Klinger Volume Oscillator می باشد .

 

4.    اندیکاتور های نوسانی ( Volatility )

اندیکاتور های نوسانی به شما می گوید که قیمت در یک دوره معین چقدر تغییر می کند . نوسانات بخش مهمی از بازار است زیرا با نوسان قیمت نمیتوان سود کسب کرد . هرچه نوسانات بیشتر باشد تغییرات قیمت سریعتر و بزرگ تر خواهد بود و نوسانات کم نشانه حرکت کوچک قیمت می باشد و نوسانات خیلی زیاد نشانه ی عدم توانایی این اندیکاتور می باشد . بنابراین اطلاعاتی که این اندیکاتور در اختیار شما قرار می دهد در مورد دامنه تغییرات قیمت می باشد . به عنوان مثال این اندیکاتور ها شامل Bollinger Bands ، Standard Deviation ، ADX و Average true range می باشند .

فراوانی در ترکیب اندیکاتور ها

زمانی که یک معامله گر اندیکاتور های مختلف را با هم ترکیب می کند که همه ی آنها نیز مربوط به یک گروه می باشد ارزش استفاده از آن به شدت پایین می آید زیرا اطلاعاتی که از آن ها بدست می آید همگی یک نتیجه را می دهند و کاملا مشابه هم هستند این ترکیب را به عنوان فراوانی در اندیکاتور ها نیز معرفی می نمایند . مشکل دیگری که در این فرایند رخ می دهد این است که معامله گران وقتی از چندین اندیکاتور که عملا از یک گروه هستند استفاده می کنند به اطلاعاتی که از آن بدست می آورند توجه بیشتری می کنند و وزنه ی بیشتری به آن می دهند که در این صورت به راحتی موارد مورد توجه دیگر که باید به آن ها نیز توجه شود را از دست می دهند .

به عنوان مثال هر سه اندیکاتور MACD,  ، RSI و Stochastic را در نظر بگیرید . این اندیکاتور ها همگی رفتار قیمت را برسی می کنند و به طور همزمان باهم بالا و پایین می روند و بطور کلی همگی یک نوع اطلاعات را نشان می دهند .

ترکیب اندیکاتورها

و یا اندیکاتور های ADX و  Bollinger Bands که هر دو در شناسایی قدرت روند کاربرد دارد و ترکیب این دو باهم نیز اطلاعات خاصی از موقعیت های معاملاتی خوب بازار را به معامله گر نخواهد داد .

در ترکیب اندیکاتور ها باید به این نکته مهم اشاره کرد و در نظر داشت که موقعیت های معاملاتی شامل چهار حالت می باشد :

•    صبر تا رسیدن به موقعیت معامله
•    ورود به معامله
•    صبر برای رسیدن به هدف مشخص شده در بدست آوردن سود یا رسیدن ضرر احتمالی
•    خروج از معامله

بنابراین این موضوع را باید در نظر داشت که بعضی از اندیکاتور ها موقعیت بسیار خوب برای ورود به معامله را نشان خواهند داد و بعضی دیگر بهترین موقعیت برای خروج از معامله را نشان خواهند داد و بعضی دیگر نشان خواهند داد که برای رسیدن به هدف (سود یا ضرر) چه میزان در معامله بمانیم .

بنابراین برای داشتن بهترین ترکیب از اندیکاتور ها می توان ترکیبی را در نظر گرفت که هر سه مورد از جمله ورود ، صبر و خروج از معامله را در خود در نظر گرفته باشد .
موضوع دیگر این است که هر سهم ترکیب اندیکاتور های خاص خودش را می پذیرد که اگر آن ترکیب را روی سهم دیگر امتحان نمایید نتیجه خوبی نخواهید گرفت .

در نهایت این ترکیب ها می توانید از ترکیب دو یا سه و یا چهار اندیکاتور را باهم باشد . شما می توانید ترکیب های مختلف را باهم امتحان نمایید تا به یک استراتژی خوب دست یابید و دوباره آن را امتحان کنید و در نظر داشته باشد این ترکیب ها ، شما را صد در صد از خطر احتمالی حفظ نمی کند و یا صد در صد به سود نمی رساند ، اما احتمال خطر را برای شما کاهش و احتمال سود را افزایش می دهد و بازهم این نکته بسیار بسیار مهم را در نظر داشته باشید که هیچ کس نمی تواند با هیچ وسیله ای آینده دقیق بازار را پیش بینی نماید .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۳۰
mehdi safaei

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی