آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

يكشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۱۵ ب.ظ

استراتژی معاملاتی مومنتوم چیست؟

استراتژی معاملاتی ممنتوم

استراتژی معاملاتی مومنتوم چیست؟

استراتژی معاملات مومنتوم روشی است که در آن معامله گران با توجه به قدرت اخیر روندهای قیمت ، معاملات خرید و فروش خود را انجام می دهند . استفاده از مومنتوم در قیمت بسیار شبیه به حرکت اجسام در فیزیک است ، جایی که جسمی با سرعت به جسم دیگر برخورد می کند و این برخورد حرکت این دو جسم را هم جهت با هم می کند . اما در بازارهای مالی ، مومنتوم یا همان حرکت با عوامل دیگری همچون حجم معاملات و نرخ تغییرات قیمت اندازه گیری و تعیین می شود . معامله گران مومنتوم بر این باور هستند که قیمت یک سهام در بازار که در یک جهت معین به شدت در حال حرکت است (صعودی یا نزولی) ، به حرکت خود همچنان در همان جهت ادامه می دهد تا زمانی که روند ، قدرت خود را از دست بدهد .

معاملات مومنتوم از کجا شروع شد

•    انجام معاملات مومنتوم  به قرن ها پیش بر می گردد . در اواخر دهه 1700 میلادی ، اقتصاددان و سرمایه گذار مشهور انگلیسی بنام دیوید ریکاردو ، از استراتژی های معاملاتی مبتنی بر مومنتوم  استفاده می کرد که در معاملات او موفقیت های زیادی را در پی داشت . او سهام هایی را که روند قیمتی پرقدرت داشته اند خریداری می نمود و سپس سهام هایی را که قدرت در روند خود را از دست داده بودند می فروخت . او روش خود را با این عبارت توصیف کرد : ضرر های خود را کوتاه کن ، به سود خود اجازه دهید افزایش یابد .
•    پس از توسعه تجزیه و تحلیل تکنیکال در اواخر قرن نوزدهم ، مفاهیمی از مومنتوم در سالهای 1920 و 30 توسط تجار و معامله گران و تحلیلگرهای مشهوری همچون جسی لیورموور ، گارتلی ، رابرت ریا ، جورج سیمان و ریچارد ویکوف به دست آمد .
•    اما این ایده درباره مومنتوم برای اولین بار در مطالعات دانشگاهی در سال 1937 توسط اقتصاد دانانی همچون آلفرد کاول و هربرت جونز به رسمیت شناخته شد . آنها دریافتند که سهامی که در مدت یک سال عملکرد خوبی داشته اند ، تمایل به ادامه همان عملکرد را در سال بعد نیز دارند .

با این حال ، این مفهوم پس از توسعه و محبوبیت یک نظریه دیگری بنام سرمایه گذاری بر اساس ارزش از دهه 1930 به بعد ، مبهم ، کم رنگ و ناپدید شد . بیشتر سرمایه گذاران روی ارزش ذاتی یا اساسی یک سهم تمرکز می کردند و کمترین توجه را به مسیر حرکت قیمت آن داشتند .

•    پس از دوران تجزیه و تحلیل تکنیکال در اواخر این قرن ، مفهوم سرمایه گذاری مومنتوم را با انتشار مطالعاتی که توسط جگادش و تیتمان در سال 1993 در یک مجله انجام شد دوباره مبحث مومنتوم برای استفاده جان تازه ای گرفت . این موضوع نشان داد که معامله گران و بازارها تمایل دارند که به اطلاعات اخیر درباره قیمت سهام بازخورد مثبت نشان دهند بنابراین روند قیمت ها را به همان گونه ای که وجود دارد تقویت می شود .

حرکت نسبی و حرکت مطلق

معاملات مومنتوم را می توان در دو دسته تقسیم کرد: حرکت (مومنتوم) نسبی و حرکت (مومنتوم) مطلق .
استراتژی حرکت نسبی جایی است که در عملکرد اوراق بهادار مختلف در یک طبقه از دارایی خاص در برابر یکدیگر مقایسه می شود و سرمایه گذاران اوراق بهاداری را که دارای عملکرد قوی باشد خریداری و آن را حمایت می نمایند و اوراقی که دارای عملکرد ضعیف است به فروش می رسانند .
 استراتژی حرکت مطلق در جایی است که رفتار قیمت اوراق بهادار در برابر عملکرد قبلی آن در یک دوره زمانی گذشته مقایسه می شود.
در معاملات ارزی می توان از حرکت نسبی یا مطلق به خوبی استفاده کرد . با این حال ، استراتژی های معاملاتی مومنتوم بیشتر با حرکت مطلق همراه هستند .

استراتژی معاملاتی ممنتوم

 

چگونه یک استراتژی مومنتوم استفاده می شود

مومنتوم را می توان در طی دوره های زمانی طولانی تر ماننده هفته ها یا ماه ها و یا در مدت زمان کوتاه تر یا به عبارتی در معاملات روزانه ماننده چند دقیقه یا ساعت تعیین کرد .

اولین کاری که معامله گران بطور معمول انجام می دهند ، تعیین جهت روند و گرایش بازار است که احتمالا در آن می خواهند معاملات خود را انجام دهند . آنها با استفاده از یکی از چندین اندیکاتور مومنتوم که در دسترس آنها می باشد ، ممکن است به دنبال ایجاد یک نقطه خوب برای ورود به معامله مورد نظر خود باشند . همچنین آنها به دنبال بهترین نقطه برای خروج به همراه سود معقول ، از معامله نیز می باشند که بر اساس سطوح حمایت و مقاومت از قبل پیش بینی شده از بازار هستند .
علاوه بر این ، به آنها یک توصیه بسیار مهمی نیز می شود که با توجه به نوع معاملات (خرید یا فروش) ، سفارشات توقف ضرر (Stop Loss) را در بالای یا زیر نقطه ورود خود تنظیم کنند . این امر به منظور محافظت از احتمال غیر قابل پیش بینی بازگشت روند قیمت و ضرر های ناخواسته است .

 

اندیکاتور های مومنتوم

اندیکاتور های مومنتوم یکی از ابزارهای رایج و مورد استفاده معامله گران ، برای تعیین حرکت در یک سهم خاص می باشند . آنها ابزارهای گرافیکی هستند ، بیشتر به شکل (oscillators) نوسان ساز می باشند که می توانند قیمت را با سرعت نشان دهند و علاوه بر آن نشان دهنده احتمال ادامه حرکت قیمت در مسیر خود خواهد بود ، یک سهم معین در جهت خاصی در حرکت می باشد .

مفهوم این ابزار این است که با معامله بروی یک سهم ، سرعت حرکت قیمت به حداکثر خود می رسد و وقتی که سرمایه گذاران یا پول های جدید به این معامله وارد می شوند این تجارت خاص نزدیک به اوج خود می شود . هنگامی که سرمایه گذاری جدید کمتری برای سرمایه گذاری در دسترس باشد ، تمایل آن سهم پس از اوج و روند صعودی قیمت در جهت معکوس است .

با کم کردن قیمت قبلی از قیمت فعلی می توان جهت حرکت را به روشی ساده مشخص کرد . نتیجه مثبت یک سیگنال حرکت (مومنتوم) مثبت را به شما می دهد ، در حالی که یک نتیجه منفی یک سیگنال حرکت (مومنتوم) منفی را به شما داده است.

ابزارهای مومنتوم معمولاً به عنوان شاخص های تغییر نرخ ( Rate-Of-Change (ROC) ) ظاهر می شوند که نتیجه حرکت را با قیمت قبلی تقسیم می کنند . با ضرب کردن 100 در این مقدار میانگین ، معامله گران می توانند درصد ROC را برای ترسیم بالا و پایین روند در این نمودار پیدا نمایند . با نزدیک شدن ROC به یکی از این بالا و پایین ها ، احتمال کاهش روند قیمت و جهت معکوس یا تغییر روند افزایش می یابد .

در اینجا چند مورد از ابزارهای اندیکاتور تکنیکال که معمولاً توسط معامله گران برای ارزیابی حرکت استفاده می شود وجود دارد که در استفاده از آنها ممکن است احساس کنید زمان مناسبی برای ورود یا خروج از معاملات را در یک روند است .

استراتژی معاملاتی ممنتوم

 

•    Moving averages
 

میانگین متحرک : این اندیکاتور با هموار کردن نمودار نامنظم در دوره کوتاه مدت ، به یک یا چند خط روند دیدنی و مسطح تر ، آسانتر و قابل خواندن می توانند به شناسایی روند کلی قیمت و شتاب کمک کنند . آنها با مجموع قیمت های بسته شده در یک دوره معین و تقسیم نتیجه بر تعداد دوره های در نظر گرفته شده محاسبه می شوند . آنها می توانند میانگین های متحرک ساده (simple) و یا میانگین متحرک نمایی (exponential) باشند که وزن بیشتری به اقدامات اخیر قیمت ها می بخشد .

•    Relative strength index
شاخص مقاومت نسبی (RSI) : همانطور که از نام این اندیکاتور پیداست ، قدرت حرکت قیمت فعلی را در دوره های اخیر اندازه گیری می کند . هدف این است که احتمال اینکه روند فعلی نسبت به عملکرد قبلی قوی باشد را نشان دهد .

•    Stochastics

نوسان ساز تصادفی در طی یک بازه زمانی مشخص قیمت فعلی یک سهم را با دامنه آن مقایسه می کند . هنگامی که خطوط روند در نوسان ساز به شرایط oversold برسند که معمولاً اندازه ی آن در پایین محدوده 20 است و نشان می دهد که یک حرکت قیمت صعودی در حال شکل گیری است . و هنگامی که آن به شرایط overbought  برسد که معمولاً اندازه ی آن در بالای محدوده 80 است برسند ، این نشان می دهد که یک حرکت قیمت رو به پایین پیش می رود و روند نزولی خواهد شد .

•    Moving average convergence divergence
 

واگرایی همگرایی میانگین متحرک (MACD) در حال حرکت : این اندیکاتور ابزاری است که بصورت نمایی (exponential) می تواند خطوط روند متوسط رشد را در حرکت سریع و آهسته بر روی نمودار در برابر یک خط سیگنال مقایسه کند . این هم حرکت قیمت و هم نقاط معکوس روند احتمالی قیمت را نشان می دهد . هنگامی که این خطوط از هم با فاصله هستند ، حرکت قوی تری به نظر می رسد و وقتی فاصله بین آنها کم می شوند ، حرکت کند می شود و احتمالاً روند قیمت به سمت معکوس حرکت می کند .

•    Commodity channel index
(CCI) : این شاخص حرکت "قیمت معمولی" یک سهم (یا میانگین قیمتهای بالا ، پایین و بسته شدن) را در برابر میانگین متحرک ساده و میانگین انحراف قیمت معمولی خود مقایسه می کند . مانند stochastics و نوسان سازهای دیگر ، هدف آن نشان دادن شرایط overbought و oversold است . قرار گرفتن در محدوده بالای 100 و زیر -100 نشان دهنده شرایط فراتر از حد می باشد.

•    On balance volume
(OBV) : این اندیکاتور ، حجم معاملات را با قیمت مقایسه می کند . در حقیقت این امر برای این است که وقتی حجم معاملات بدون تغییر زیادی در قیمت بالا می رود ، نشانه ای از شتاب قوی قیمت است . و اگر حجم کاهش یابد ، به عنوان نشانه ای از کاهش سرعت حرکت شناخته می شود .

استراتژی معاملاتی ممنتوم

خطرات مربوط به معاملات لحظه ای

مانند هر سبد معاملاتی ، تجارت و معاملات شما در معرض خطر است . اگر زمانی که روند در حال صعودی است و قیمت ها از این روند پیروی می کنند و یک معامله موفقیت آمیز باز نموده اید ، اما مشاهده خواهد شد در مواقعی در روند معکوس های غیر منتظره رخ می دهد که معامله گران باید در مقابل آن از خود محافظت نمایند .
 معامله گران باید این موضوع را در نظر داشته باشند :
تجزیه و تحلیل تکنیکال پیش بینی های خود را از احتمال حرکت قیمت بر روند قیمت های گذشته می گذارد .
قیمت ها در بازار به دلیل وقایع خبری غیر منتظره یا ترس و تغییر احساسات در بازار می تواند در هر زمان به صورت غیرقابل پیش بینی حرکت کند .

 

خلاصه

مومنتوم یک مفهوم کلیدی است که برای تعیین احتمال معاملات سودآور ارزشمند است . از اندازه گیری مومنتوم می توان در کوتاه مدت و بلند مدت استفاده کرد و آنها را در انواع استراتژی های معاملاتی مومنتوم مفید دانست . چندین ابزار تجارت تکنیکال برای آشکار کردن قدرت روندها و اینکه آیا تجارت روی سهام خاصی ممکن است یک شرایط خوب را داشته باشد یا خیر قابل دسترس است .
با این حال ، به معامله گران باید هشدار داده شوند که پیش بینی های مومنتوم به طور معمول با استفاده از اندازه گیری روند قیمت های در گذشته محاسبه می شود . مومنتوم و قیمت واقعی می توانند هر لحظه براساس اتفاقاتی که در محاسبات اصلی محاسبه نشده باشد تغییر کنند . به همین دلیل ، اقدامات پیشگیرانه مانند تعیین حد ضرر (Stop Loss) ، برای محافظت در برابر برگشت غیرقابل پیش بینی قیمت حتی در محکم ترین استراتژی ، مهم است .
 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۸
mehdi safaei

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی