آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

مدیریت ریسک در معاملات؛ راز موفقیت سرمایه گذاری مطمئن

بازار بورس بازار پر ریسک و هیجان انگیزی است، که علاوه بر آنکه میتواند انسان را به موفقیت های بالایی برساند، می تواند سرمایه او را نیز به نابودی بکشاند. ریسک در معاملات بورس همیشه منجر شده است تا افراد کمی شجاعت ورود به این بازار را داشته باشند. 

اما از سوی دیگر برای کسی موفقیت در بورس لازم است که انسان ریسک پذیر بودن را فرا گیرد. اما آیا تمام افرادی که وارد بازار بورس می شوند موفق به کسب سود خواهند شد؟ بدون شک افراد تازه واردی که در بازار بورس سرمایه گذاری می کنند، به سختی موفق به کسب سود مستمر در این بازار خواهند شد. 

حتی بسیاری از مردم عادی تصور می کنند که تنها خرید سهام و نگهداشتن آن می تواند سود بالایی را برای این دسته از افراد به همراه داشته باشد. در حالی که این حقیقت سرمایه گذاری در بورس نیست. بدون شک مدیریت ریسک در معاملات مسئله مهمی است که هر فرد باید پیش از ورود به بازار بورس در مورد آن اطلاعات بدست اورد. 

ریسک در معاملات

مدیریت ریسک در معاملات چیست و چرا اهمیت دارد؟

حتما شما هم شنیده و دیده اید که 90 درصد از افرادی که در بازار بورس سرمایه گذاری میکنند، تنها 10 درصد موفق می شوند در این بازار به سود بالایی دست یابند. اما آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده اید که چه چیزی باعث کسب سود 10 درصد و عدم کسب سود 80 درصد دیگر در بازار بورس می شود؟ 

بدون شک مدیریت سرمایه اولیه برای افرادی که به تازگی به جمع معامله گران اضافه شده اند، امری حساس است. این افراد تازه اعداد و ارقام به گوششان خورده و با خودشان تصور میکنند که آیا می توانند جزو 10 درصد موفق در بازار بورس باشند یا خیر؟ در صورتی که در مورد ریسک در معاملات اطلاعاتی نداشته باشند، به سادگی این راه پر از موفقیت را رها می کنند.

اما افرادی که برنده این بازی رقابتی می شوند، افرادی هستند که به مدیریت ریسک در معاملات اهمیت داده و به دنبال اهمیت آن برای رسیدن به موفقیت می روند. هیچ انسانی نمی داند در آینده چه برای او پیش می آید. اما زمانی که به عنوان یک معامله گر شناخته می شوید، در اصل اطلاعات نصفه و نیمه ای از آینده دارید که می تواند برای شما همچون پلی به سوی موفقیت باشد. 

بیشتر این اطلاعات بسته به آنچه در گذشته رخ داده است برای شما به نمایش در می اید. اما شما با استفاده از این اطلاعات قدیمی قادر خواهید بود اینده را پیش بینی نمایید. مدیریت ریسک در معاملات زمانی وارد سرنوشت شما می شود که شما تصور کنید، که شاید روش های تحلیل سرمایه برای سرمایه گذاری کافی نباشد. 

ما نمی توانیم بگوییم انجام تحلیل برای محاسبه احتمالات و سود دهی سرمایه گذاری ناچیز است. اما ممکن است تحلیلی که شما انجام میدهید درست از آب در نیاید. زیرا روش های تحلیل در تمام زمان ها و شرایط پاسخ یکسانی را برای انسان به همراه نخواهد داشت. در این مرحله است که مدیریت ریسک در معاملات وارد کار می شود. 

با این روش می توانید میزان ضرر سرمایه گذاری خود را کاهش داده و سرمایه باقی مانده خود را از نابودی نجات دهید. 

مدیریت ریسک

نقش و اهمیت مدیریت ریسک در معاملات و سرمایه گذاری 

شاید اگر هر کسی با کلمه ریسک مواجه شود، اولین معنایی که به ذهن او خطور می کند خطر است. یعنی این کلمه معادلی از خطر کردن است. اما این معنا اشتباه است. چون ریسک کردن در انجام معاملات به هیچ عنوان به معنای خطر کردن نیست. 

تمامی فعالیت هایی که موفقیت با خود به همراه دارند با ریسک همراه هستند. پس نمی توانیم بگوییم فعالیتی به هیچ عنوان ریسک نداشته و تماما موفقیت به همراه دارد. اما در صورتی که مدیریت ریسک در معاملات را بدانیم، می توان از بروز هرگونه نتیجه خطرناک بکاهیم. 

این مسئله می تواند رمز موفقیت در هر فعالیتی به شمار رود. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر ریسک نکنید نمی توانید چیزی یاد بگیرید. در نتیجه نیز قادر نخواهید بود هیچ فعالیت با ارزشی را آغاز کنید. پس قانون زندگی ریسک را می پذیرد و به شکل باور نکردنی در هر روز زندگی انسان تاثیر می گذارد. 

البته باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که اگر فردی دوره های آموزش بورس را سپری نکرده باشد، ممکن است در اثر یک اشتباه تمامی سرمایه خود را در این بازار از دست داده و ورشکستگی مالی را تجربه کند. پس درک درست ریسک در معاملات به میزان قابل توجهی حائز اهمیت است. 

 

مدیریت ریسک

 

مهمترین قانون های ریسک در معاملات

ریسک در سرمایه گذاری و معامله امری اجتناب ناپذیر است. پس نمی توان این عمل را نادیده گرفت. تنها باید به قوانین ریسک در انجام معامله پرداخت تا اطلاعات مناسب را به دست آورد. از جمله مهمترین این قوانین عبارتند از :

  • تعیین حد ضرر در هر معامله

این کار از نظر تمامی معامله گران امری معقول و طبیعی است. تصور کنید در حین اتومبیل رانی در پیست هستید که مسیر شما ورود و خروجی ندارد. آیا این مسئله می تواند برای شما امنیت به همراه داشته باشد؟ بدون شک خیر. پس تعیین حد ضرر به عنوان اولین قانون ریسک در معاملات در اصل تعیین ورودی و خروجی مسیر حرکت به شمار می رود. 

  • تعیین نسبت ریسک معاملات در کمترین سطح 

دومین قانون ریسک در سرمایه گذاری، تعیین حداقل میزان نرخ ریسک نسبت به تک تک معاملاتی است که انجام می دهید. با این کار قادر خواهید بود میزان ریسک در انجام معاملات بورسی و سرمایه گذاری خود را کاهش دهید. 

  • عدم تلاش برای کسب سود زیاد با سرمایه کم 

یکی از سخت ترین مسائلی که تریدرهای تازه کار بازار بورس با ان روبرو می شوند، استفاده از اهرم معاملاتی است. اهرم ها قادر هستند هر چیزی را به چندین برابر خود برسانند. معامله گرانی قدیمی که در مورد ریسک در معاملات اطلاعات دارند همیشه از اهرم به عنوان شمشیری دو لبه یاد می کنند. 

زیرا این روش هم می تواند سود دهی داشته باشد و هم می تواند ضرر چندین برابر را با خود به همراه داشته باشد. از آنجایی که تحمل درد لبه ضرر آن زیاد است، تریدرها لازم است که با دقت و احتیاط زیادی از این راهکار برای موفقیت در بورس استفاده کنند. پس به طور کلی اهمیت ریسک در انجام معاملات بورسی امر مهمی به شمار می رود. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۱۵
mehdi safaei

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی