آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

سه شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳ ب.ظ

روش بوک بیلدینگ در بورس به چه معناست؟

بوک بیلدینگ

روش بوک بیلدینگ در بورس به چه معناست؟

موفقیت در بازار بورس ، برای تمامی سرمایه گذاران حائز اهمیت است. اما افرادی که تازه وارد بازار بورس میشوند، همیشه حساسیت های بیشتری برای سرمایه گذاری دارند. از این رو به سراغ خرید سهام های عرضه اولیه می روند. خرید سهام عرضه اولیه با روش بوک بیلدینگ یک روش جدید و مناسب، برای کسب سود بهتر و مناسب تر است، که باید با آن آشنا شویم. 

منظور از سهام های عرضه اولیه، در اصل سهام شرکت هایی است که برای اولین بار و به تازگی در بازار بورس عرضه می شوند. سرمایه گذاران می توانند به راحتی اقدام به خرید این دسته از سهام ها نموده، و سود  خوبی نیز به دست آورند. زیرا سهام های عرضه اولیه در بیشتر مواقع سود دهی مناسبی دارند. اما آیا می دانید با چه روشی خرید این سهام ها می تواند بهتر باشد؟ 

خرید سهام عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ در بیشتر کشور های دنیا مورد توجه قرار گرفته، و استفاده می شود. البته باید بگوییم این روش جدید بوده و مدت کوتاهی است که وارد بازار بورس تهران شده است. اما از روش قبلی خرید سهام خیلی منصفانه تر می باشد. با ما همراه باشید تا برای شما در مورد مزایای این روش خرید سهام صحبت کنیم.

 

تفاوت خرید سهام عرضه اولیه به روش قدیم با روش بوک بیلدینگ

بدون شک این روش جدید خرید سهام در بازار بورس، ویژگی های خاصی دارد که آن را از روش سابق متمایز می کند. از جمله مهمترین این تفاوت ها و ویژگی ها باید به موارد زیر اشاره نماییم: 

  • ارسال سفارش در روش بوک بیلدینگ

در روش قبلی خرید سهام عرضه اولیه، ارسال سفارش، ساعت و قیمت مشخصی داشت. که باید هر کسی که تمایل به خرید سهام داشت، در این ساعت مشخص سفارش خود را ارسال کند. هر کسی که زودتر سفارش خود را ارسال می کرد، اولویت در خرید سهام داشت. 
اما در روش بوک بیلدینگ یک بازه زمانی مشخصی برای ارسال سفارش تعیین شده است. از این رو نیازی نیست سرمایه گذاران فورس سفارش خود را ارسال نمایند. از این رو خطا در این روش کم شده و مشکلاتی همچون قطعی هسته معاملاتی نیز پیش نمی آید. 

  • کشف قیمت در روش بوک بیلدینگ

در روش قدیمی برخی از حقوقی ها طی یک فرایند اقدام به کشف قیمت می نمودند، بدون این که سرمایه گذاران حقیقی دخالتی در این مسئله داشته باشند. اما در روش بوک بیلدینگ برای عرضه اولیه سهام ها قیمت ثابتی تعیین نمی شود. 
بلکه یک کف قیمت برای سهام های عرضه شده در نظر گرفته می شود، که معمولا افراد می توانند 10 درصد بالاتر از آن را نیز سفارش دهند. از این رو خرید سهام های عرضه اولیه آسان تر شده و سریع تر انجام می شود. 

  • تخصیص سهم در روش بوک بیلدینگ

در روش قبلی تمامی سفارشات ارسالی در یک صف مشخص قرار می گرفتند ، و به نوبت هر کسی که در ابتدای صف قرار داشت سهم تعلق می گرفت. معمولا افرادی که به معاملات آنلاین دسترسی نداشتند، این کار را به کارگزار خود می سپردند. 
اما در بوک بیلدینگ دیگر بر اساس اولویت زمانی سهام اختصاص داده نمی شود. یعنی حتی اگر شخصی در آخرین زمان تعیین شده نیز اقدام به ثبت سفارش برای خرید سهام نماید، با شخصی که در ابتدای بازه زمانی سفارش خرید سهام ارسال نموده باشد، هیچ تفاوتی ندارد. 
البته بهتر است این نکته را در مورد روش بوک بیلدینگ در نظر داشته باشید که، زمان ارسال سفارش و تخصیص آن به سرمایه گذار می تواند متفاوت باشد. یعنی دقیقا بعد از ارسال سفارش، سهامی به سرمایه گذار تخصیص داده نمی شود، و باید این فرایند توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از زمان معامله صورت پذیرد. 

  • تعهد به خرید سهام 

از جمله دیگر تفاوت هایی که می توانیم در مورد روش بوک بیلدینگ و روش سابق خرید سهام عرضه اولیه بیان کنیم، متعهد بودن به خرید است. در روش قبلی هیچ تعهد خریدی وجود نداشت و ممکن بود حجمی کمتر از انتظار سرمایه گذاران در عرضه اولیه فروخته شود. 
اما در روش بوک بیلدینگ تعهد خرید وجود دارد. به این صورت که اگر میزان عرضه سهام اولیه به اندازه حجم سفارشات نباشد، متعهد خرید بسته به شرایط، باقیمانده سهم را می تواند خرید کند. 

بوک بیلدینگ

 

چگونه با روش بوک بیلدینگ سهام عرضه اولیه خریداری کنیم؟

بیشتر کسانی که دوره های آموزش بورس را سپری می کنند، با نحوه خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ آشنا می شوند. اما ما قصد داریم در این مطلب به صورت مختصر این روش خرید را توضیح دهیم. می دانیم که تمامی شرکت هایی که وارد بازار بورس و فرابورس می شوند، دارای نماد بورسی هستند. 

پس از آن نیز این نماد بورسی توسط یکی از شرکت های مشاور سرمایه گذاری، ارزش گذاری می گردد. تعیین ارزش در اصل تمامی اطلاعاتی که سرمایه گذار برای خرید سهام در نظر دارد را، در اختیار وی قرار می دهد. حال در روش بوک بیلدینگ یک قیمت به عنوان قیمت حداقل تایید شده است. علاوه بر آن سقف قیمتی نیز تعیین می شود که معمولا 10 درصد بیشتر از آن را نیز می توان خریداری کرد. 

تمامی این اطلاعات تقریبا 48 ساعت پیش از عرضه اولیه در اختیار سایت سازمان بورس و فرابورس قرار می گیرد. سرمایه گذار می تواند با دسترسی به این اطلاعات که توسط سایت سازمان بورس منتشر می شود، از تمامی اطلاعات لازم برخوردار شود. 

پس از آن سرمایه گذار 2 ساعت فرصت دارد تا درخواست خرید سهام خود را به ثبت برساند. پس از آن سازمان بورس بسته به تعداد متقاضیان خرید سهام، و تعیین سقف تعداد سهام هایی که قابلیت عرضه دارند، اقدام به تخصیص سهام به متقاضیان می نماید. 

در روش بوک بیلدینگ هر شخص که دارای کد بورسی می باشد، تنها از طریق یک کارگزاری و یک درخواست می تواند اقدام به خرید سهام عرضه اولیه نماید. در صورتی که در روش قبل، هر کد بورسی می توانست از طریق چندین کارگزاری سفارش خرید سهام ارسال نماید، تا بالاخره یکی از این کارگزاری ها سفارش را به ثبت برساند. 

پس با این تفاسیر باید بگوییم بوک بیلدینگ نسبت به روش قبلی مناسب تر شده است، و به همین دلیل طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده است. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۲۸
mehdi safaei

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی