آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

مباحث فاندامنتال و تحلیل بنیادی در سهام های بورسی یکی از شاخه های مهم علم تحلیل بازارهای مالی است . ولی اینکه آیا معامله گران با استفاده از این متدها می توانند سودآوری کم ریسک داشته باشند یا خیر مقوله دیگری است و جای بحث دارد. 
واقعیت این است که رفتار واقعی بازار به Supply & Demand بستگی دارد . و تحلیل بنیادی سعی دارد تا با داده های مختلف سهام ها و یا داده های اقتصادی کشورها به اندازه گیری میزان Supply & Demand بپردازند . درحالت تئوریک می توان گفت که اگر بر اساس داده ها محاسبات بنیادی دقیق صورت گیرد می توان بر اساس آن جهت معامله را مشخص کرد . ولی عملا مشکلات زیادی در این مسیر بروز می کند . 

  1. صحت داده ها که به عنوان Gage یا شاخص های مهم برای به دست آوردن ارزش واقعی سهم به کار می رود. در بسیاری از موارد مورد تردید است و عملا معامله گران باید به Consensus و یا به تحلیل گران حرفه ای ( ورشکست کنندگان حرفه ای ) و نظر جمعی معامله گران اتکا کنند ، همچنین در بعضی از بازارهای بورس مثل بازار ایران احتمال عدم صحت داده های سهام ها و دست کاری در آن ها دور از انتظار نیست ، چرا که نظارت درست و کاملی بر روی عملکرد شرکت های بورسی وجود ندارد و امکان حساب سازی و نمایش دروغین عملکرد خوب در بعضی شرکت ها وجود دارد . 
  2. وجود شایعات جهت دار در بازار در موارد مختلف که می تواند به راحتی معامله گران را به اشتباه در تخمین بکشاند .
  3. رفتار جمعی معامله گران : تحقیقات روانشناسان به خوبی حاکی از وجود رفتار گله ای در معاملات بورس در بین معامله گران است ، بدین صورت که خیلی از اوقات بازارها به دلیل سفته بازی بیش از حد به یک سمت حرکت می کند و قیمت هایی را می بینند که اصلاً با واقعیت بنیادی آن سهم ارتباطی ندارد ، که این مسئله بزرگترین دلیل عدم موفقیت معامله گران بر اساس تحلیل فاندامنتال به شمار می رود .
  4. با تحلیل بنیادی می توان جهت حرکت قیمت را به دست آورد به عنوان مثال می توان به این نتیجه رسید که روند نزولی سهم در اواخر کار خود است و به زودی روند صعودی شروع شده و قیمت باید بالاتر برود ، ولی این روش تحلیلی نمی تواند نقطه دقیقی برای حد ضرر به شما بدهد یا دقیقا حد سود شما را مشخص کند و بنابراین معامله گران روزانه نمی توانند از تحلیل بنیادی استفاده کنند ، ولی شاید بتوان گفت روند کلی سهم را در طولانی مدت با شاخص های بنیادی با درصد صحت خوبی تشخیص داد که این صرفاً مورد نیاز معامله گران طولانی مدت و به عبارتیPosition trading می باشد .

نتیجه گیری : 
با توجه به جمیع نکات فوق رسیدن به نتیجه گیری درست در تشخیص جهت معامله با روش تحلیل فاندامنتال بسیار پیجیده است و فاکتورهای زیادی که برای معامله گران اصلا مشخص نیستند در نتیجه نهایی دخیل خواهند بود .
نتابج این روش تحلیل برای 90% معامله گران ضررهای بیشتر است . گرچه هزاران کتاب و مقاله و ....
در ارتباط با تحلیل بنیادی وجود دارد ، ولی قابل استفاده بودن آنها برای معامله گران عملا بسیار پایین است و ریسک کار کردن با این متد برای معامله گران حرفه ای روزانه بسیار بالاست . 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی