آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

آموزش بورس

سرمایه گذاری در بورس | معاملات الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار بورس

پنجشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷ ب.ظ

میانگین متحرک در تحلیل تکنیکال

میانگین متحرک در تحلیل تکنیکال

میانگین متحرک (MA) داده های قیمتی را هموار می کند تا یک روند مشخصی را در ذیل اندیکاتور شکل دهد. به بیان دیگر با از بین بردن نوسانات در قیمت سبب می شود تا کاربر دید بهتری نسبت به میانگین و روند قیمت ها داشته باشد. آن ها جهت قیمتی را پیش بینی نمی کنند بلکه بیشتر جهت فعلی را تعریف می کنند. علیرغم همه ی اینها به یکنواختی حرکت قیمت کمک می کند و اصطلاحا noise آن را از بین می برد. آن ها همچنین بسیاری از اندیکاتور های فنی و پوشش های دیگر مانند Bollinger Band ، MACD .McClellan Oscillator ،را تشکیل می دهند. 

دو نوع از محبوب ترین میانگین های متحرک عبارتند از میانگین متحرک ساده (SMA) و میانگین متحرک نمایی (EMA). اینها می توانند برای شناسایی جهت روند یا تعیین پتانسیل حمایتی و سطوح مقاومت مورد استفاده قرار گیرند. در زیر نمودار مربوط به SMA و EMA را می بینید. 

 

میانگین متحرک

مقایسه ای بین میانگین متحرک های ساده و نمایی

حتی اگر تفاوت هایی بین این دو وجود داشته باشد لزوماً به معنای برتری یکی نسبت به دیگری نیست. میانگین های متحرک نمایی دارای تأخیر و کندی کمتری هستند ،به همین دلیل نسبت به قیمت ها و تغییرات اخیر حساس ترند. از طرف دیگر میانگین متحرک ساده ،میانگین واقعی قیمت ها را برای کل دوره ی زمانی نشان می دهند. به همین ترتیب، میانگین های متحرک ساده ممکن است برای شناسایی سطوح پشتیبانی یا مقاومت مناسب تر باشند. 

برتری میانگین متحرک بستگی به اهداف، سبک تحلیلی و افق زمانی  دارد. چارتیست ها (chartists) برای یافتن مناسب ترین مورد، باید هر دوی آن ها را در دوره های زمانی مختلف آزمایش کنند. نمودار زیر IBM را با SMA 50 روزه به رنگ قرمز و EMA 50 روزه به رنگ سبز نشان می دهد. هر دو، اواخر ژانویه به اوج خود رسیدند اما کاهش EMA واضح تر از کاهش SMA بود. EMA در اواسط ماه فوریه ظاهر شد اما SMA تا پایان ماه مارس به تنزل خود ادامه داد. توجه داشته باشید که SMA بیشتر از یک ماه پس از EMA ظاهر شد. 

 

میانگین متحرک در تحلیل تکنیکال

چارچوب زمانی در میانگین های متحرک

موضوع زمان در میانگین متحرک بستگی به اهداف تحلیلی دارد. به طوریکه مقدار کوتاه مدت آن (5 تا 20 دوره ای) برای روند کوتاه مدت و معاملات مناسب ترین هستند. چارتیست های علاقمند به روندهای میان مدت می توانند میانگین های متحرک طولانی تری را انتخاب کنند که ممکن است دوره های 20 تا 60 نیز باشد. سرمایه گذاران بلند مدت ترجیح می دهند میانگین متحرک 100 دوره ای یا بیشتر داشته باشند. 

برخی از زمان ها نسبت به سایرین از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. میانگین متحرک 200 روزه شاید محبوب ترین باشد و به دلیل طول آن یکی از موارد بلند مدت محسوب می شود. دوره 50 روزه نیز به عنوان یک روند میان مدت مورد توجه است. بسیاری از چارتیست ها از دوره های 50 روزه و 200 روزه در کنار هم استفاده می کنند . در گذشته دوره های 10 روزه به دلیل آن که محاسبه ی آن آسان بود بیشتر مورد توجه بود. 

استفاده از میانگین متحرک برای تولید تقاطع دوبل (double crossover) 

برای تولید سیگنال های تقاطع می توان از دو میانگین متحرک همراه هم استفاده کرد . در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی ،جان مورفی آن را double crossover می نامد که شامل یک میانگین متحرک نسبتاً کوتاه و یک میانگین متحرک نسبتاً طولانی است. به طوری که طول کلی میانگین متحرک چارچوب زمانی کل سیستم را تعیین می کند. سیستمی که از EMA 5 روزه و EMA 35 روزه استفاده می کند، کوتاه مدت تلقی می شود. و سیستمی که از SMA 50 روزه و SMA 200 روزه استفاده می کند ،میان مدت و یا حتی بلند مدت تلقی می شود. 

یک تقاطع صعودی زمانی اتفاق می افتد که یک MA کوتاه تر از بالای MA بلندتر عبور می کند و این به عنوان یک تقاطع طلائی (golden cross) نیز شناخته شده است. 
یک تقاطع نزولی زمانی اتفاق می افتد که MA کوتاه تر از زیر MA بلندتر عبور کند که این مورد نیز به عنوان تقاطع مرگ (dead cross)  شناخته شده است. 

تقاطع های میانگین متحرک معمولا سیگنال های نسبتا دیر تولید می کنند،از این گذشته سیستم از دو اندیکاتور تأخیری و کند استفاده می کند. هرچه دوره های میانگین متحرک طولانی تر باشد، تأخیر در سیگنال ها بیشتر می شود. این سیگنال ها زمانی خوب عمل می کنند که یک روند خوب و ماندگاری وجود داشته باشد. با این حال، یک تقاطع میانگین متحرک در صورت عدم وجود روندی قوی، باعث حالتی می شود که در آن معامله گر در قیمت یک اوراق سرمایه گذاری کرده است اما ناگهان روند قیمتی در جهت مخالف و غیر منتظره حرکت می کند که به این حالت اصطلاحاً Whipsaw می گویند. 

همچنین یک متد تقاطع سه گانه نیز وجود دارد که شامل سه میانگین متحرک است و سیگنال زمانی تولید می شود که کوتاه ترین میانگین متحرک از دو میانگین متحرک بلند دیگر عبور کند. یک سیستم تقاطع سه گانه ساده ممکن است شامل سه میانگین های متحرک 5 روزه، 10 روزه، و 20 روزه باشد. 

 

میانگین متحرک در تحلیل تکنیکال

 

نمودار بالا نشان دهنده ی یک home depot یا اصطلاحا انبار است که دارای EMA 10 روزه ( نقطه چین سبز) و یک EMA 50 روزه (خط قرمز) است. و خط سیاه نیز آخرین قیمتی است که در پایان روز معامله شده است و اصطلاحاً به آن daily close می گویند. استفاده از یک تقاطع میانگین متحرک می تواند منجر به ایجاد سه حالت Whipsaw قبل از یک معامله ی خوب باشد. EMA 10 روزه در زیر EMA 50 روزه در اواخر ماه اکتبر(1) شکسته شد. اما زیاد دوام نیاورد چون دوره 10 روزه در اواسط ماه نوامبر (2) به بالا برگشت. این حرکت زمان زیادی به طول انجامید اما تقاطع نزولی بعدی در ماه ژانویه (3) نزدیک سطوح قیمت ماه نوامبر اتفاق افتاد که منجر به یک whipsaw دیگر شد. و این تقاطع نزولی نیز زیاد دوام نیاورد چون بعد از چند روز (4) EMA 10 روزه به بالای EMA 50 روزه برگشت. بعد از سه سیگنال بد، سیگنال چهارم پیش بینی می کند که سهام بیش از 20% پیشرفت داشته باشد. 

در اینجا دو حالت وجود دارد اول اینکه تقاطع ها مستعد ابتلا به whipsaw هستند. برای جلوگیری از بروز این حالت می توان از فیلتر قیمت و زمان استفاده کرد. معامله گران نیاز دارند که تقاطع (crossover) قبل از فعالیت، 3 روز طول بکشد و یا اینکه نیاز به این دارند تا با یک مقدار مشخص و قبل از فعالیت، EMA 10 روزه به بالا یا پایین EMA 50روزه حرکت کند. 

و دوم آنکه اندیکاتور MACD می تواند برای شناسایی و تعیین کمیت این تقاطع ها مورد استفاده قرار گیرد. MACD(10،50،1) خطی را نشان می دهد که نمایانگر تفاوت بین دو میانگین متحرک نمایی است. MACD در طی یک تقاطع طلایی (golden cross) ، مثبت و در طی یک تقاطع مرگ (dead cross) ، منفی است. اسیلاتور درصد قیمت (PPO) ،را می توان به همان روش برای نشان دادن اختلاف درصد استفاده کرد. توجه داشته باشید که MACD و PPO مبتنی بر میانگین های حرکتی نمایی هستند و با میانگین های حرکتی ساده تطابق ندارند. 

 

میانگبن متحرک

 
این نمودار نشان دهنده ی اوراکل (ORCL) با مقادیر EMA 50 روزه، EMA 200 روزه، و MACD(50,200,1) است. 4 تقاطع میانگین متحرک در دوره های 2 و 1/2 ساله وجود دارند. سه مورد اول منجر به whipsaw یا معامله بد شد. روند پایدار با چهارمین تقاطع آغاز شد چرا که ORCL پیشرفت خوبی را دارد. تقاطع میانگین متحرک، زمانی که روند قوی باشد، بسیار عالی عمل می کند اما درصورت عدم وجود روند مناسب، منجر به ضرر می شود. 

 

منبع: school.stockcharts
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۱۰
mehdi safaei

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی